15 Jan Sreča na delovnem mestu – misija (ne)mogoče?
Narava dela se je v zadnjih desetletjih drastično spremenila. Pred časom je veljalo, da je delo neločljivo povezano z ustvarjanjem izdelkov, dandanes pa je z razvojem storitvenih dejavnosti način dela bistveno drugačen. Delovniki so povezani s sestankovanji, pogajanji in načrtovanji, konkreten rezultat opravljenega dela je vse bolj odmaknjen. Kako se prilagoditi spremembam in kako doseči, da nas njihove posledice ne iztirijo preveč? Še bolj je na mestu vprašanje, kako doseči, da se v vsakdanu delovnika počutimo zadovoljne ali celo srečne.Pri iskanju odgovorov na ta vse bolj pereča vprašanja tako vodilnih kot zaposlenih moramo rešitev iskati na pravem mestu. Če bomo krivdo za svoje nezadovoljstvo že takoj na začetku skušali prevaliti na zunanje dejavnike, kot so to za marsikoga nadrejeni, uprava ali kar celoten državni aparat, ki ga sodeč po množici stereotipov odlikuje zgolj polžja hitrost, pri iskanju rešitev ne bomo prišli daleč. Zdaleč največji del zaslug in odgovornosti, da se na delovnem mestu počutimo zadovoljne, namreč nosimo sami.
Popularni miti se dostikrat dotikajo naše sposobnosti motiviranja drugih, podobno je z denarjem ali ustrahovanjem, ki naj bi bila prav tako dober motivator. Uspešno vključevanje zaposlenih v procese inoviranja se je v praksi izkazalo za nadvse uspešno, vpliva na izboljšano produktivnost zaposlenih in uspeh na trgu. Pionir je nedvomno ameriško podjetje 3M s svojim programom za zaposlene 15 %, ki jim že od leta 1948 omogoča, da 15 odstotkov svojega časa namenijo razvijanju lastnih idej. Rezultati govorijo zase. Le kdo ne pozna znamenitih Post-It-Note blokcev? Danes se mednarodno podjetje lahko pohvali z več kot 22.800 patenti, marsikateri od njih so nastali ravno s pomočjo tega programa. Ni presenetljivo, da se je po njem začel zgledovati Google kljub 50-letnim zamikom.
Žal pa so podjetja, ki omogočajo takšno kreativnost, še vedno dokaj redka. Znamo ceniti stvari, ki jih v dani situaciji imamo in najti pozitivne lastnosti v manj ugodnih situacijah? Nekateri so prepričani, da so genetske predispozicije v veliki večini tiste, ki pogojujejo našo srečo. Ameriška psihologinja Sonja Lyubomirsky jim pripisuje 50-odstoten vpliv. Zunanji dejavniki na nas vplivajo zgolj 10 odstotkov, namerne aktivnosti oz. naša prizadevanja pa imajo 40-odstotno moč.
Oče pozitivne psihologije, Martin E. P. Seligman, je prepričan, da se je optimizma mogoče naučiti, tudi s spreminjanjem miselnih navad. Pri tem je nadvse dobrodošlo, če se uspemo znebiti premlevanj, ki še posebej pri ženski populaciji rada spodbujajo depresijo. Uživanje v trenutkih sedanjosti, optimističen pogled na prihodnost in zadovoljstvo s preteklostjo so po njegovem mnenju tiste sestavine, ki nas delajo srečne.
Načinov, kako posameznik poveča stopnjo svojega zadovoljstva, ki ga naredi bolj uspešnega tudi v službi, je po prepričanju modernih psiholog veliko. Srikumar Rao, avtor knjige Sreča na delovnem mestu (Hapiness at work), je med drugim znan po svojih nasvetih, ki nam uspešno pomagajo kljubovati pretresom vsakdanjika. Moramo si privzgojiti odpornost na situacije, ki nas zlahka pahnejo v stisko. Preveč časa porabimo za valjenje krivde na druge, a veliko tudi nase. Razmišljanja o preteklih napakah ali krivicah, ki nam vzamejo veliko energije, je najbolje, da kar opustimo, enako velja za občutke ljubosumja. Če se postavimo 10 let v prihodnost, se zdijo marsikatere tegobe v sedanjosti sila nepomembne, pomaga pa tudi, če opustimo sanjarjenje o popolnem delovnem mestu, ker to z gotovostjo ne obstaja. Na posledice svojega dela prepogosto nimamo takšnega vpliva, kot bi si želeli, zato je dobro, da se namesto tega raje osredotočimo na sam proces in izvajanje načrtovanih aktivnosti, kar nam bo prikrajšalo marsikatero grenko izkušnjo razočaranja.
Poskusimo se posvetiti opravljanju ene naloge hkrati, saj nas multitasking upočasnuje in dela neučinkovite, zmanjšuje našo stopnjo koncentracije, kvaliteta opravljenega dela pa postane sila neopazna.
Tematiko sreče na delovnem mestu je v mesecu novembru skozi interaktivno predavanje z naslovom Hapiness @ Work, Work @ Hapiness predstavil Dimis Michaelides, direktor podjetja Performa Consulting in gostujoči predavatelj na prestižnih univerzah po vsem svetu. Michaelides je vnet zagovornik posameznikovega izboljševanja dojemanja lastne odgovornosti, kljub temu pa organizacijam polaga na srce, da je vlaganje v oseben razvoj zaposlenih nepogrešljiv dejavnik, ki vpliva na uspeh podjetja. Enako velja za spodbujanje angažiranosti zaposlenih in zaupanje v njihove spodobnosti, tudi s postavljanjem v situacije, ki od njih zahtevajo večjo mero avtonomije in odločanja.